A Gokartedzés által szervezett versenyeken, a következő viselkedési szabályokat követjük.
Ez a szabályzat szerzői jogvédelem alatt áll, ha fel szeretnéd használni részben vagy egészben, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Tartalom:
Mit jelent a fél gokartos szabály?
- Kanyarbejárat
2. Kanyarkijárat
3. Egyenes
3.1. Védekező manőverek száma az egyenesben
4. Rajtolás
5. Pályahatárok
Mit jelent a fél gokartos szabály?

- A piros gokart első kerekének tengelyvonala egyvonalba került a zöld gokart hátsó tengelyvonalával, ez jelenti azt, hogy fél gokarttal mellé ért.
- Amennyiben a piros gokart első kerekének tengelyvonala hátrébb van a zöld gokart hátsó tengelynonalához képest, a piros gokart nem ért fél gokarttal a zöld gokart mellé.
- Előzés közbeni ütközés esetén a piros gokart előzése akkor lehet szabályos, ha ütközés nélkül ért be fél gokarttal a zöld gokart mellé, és az összeérés ezt követően következett be.
- Ha a képen látható állapot előtt a piros gokart már érintette a zöld gokartot a hátsó tengelyvonala mögött, vagy a gokart hátulját, és ezt követően ért be félig a zöld gokart mellé, a piros gokart előzése szabálytalan lesz.
A “fél gokart” feltételére sok ponton hivatkozunk a szituációknál, ezért fontos tudni, hogy mit jelent. A szabályos előzésnek más feltételei is vannak. Más jogok illetik a versenyzőt attól függően, hogy a belső vagy a külső íven, fél gokarttal előrébb vagy hátrébb helyezkedik el.
1. Kanyarbejárat

- A piros gokart nekimegy a zöld gokart hátuljának, ami ettől nem tudja követni az ívét.
- Ha piros gokart megelőzi, vagy kilöki a zöldet, a piros gokart büntetést fog kapni.

- A piros gokart nekimegy a zöld gokart hátuljának.
- Előzés során a gokart hátsó részének lökése tilos.
- Ha az előzést megelőzően a piros gokart meglöki a zöld gokart hátsó részét, és ezzel csinál helyet magának az előzéshez, vagy kiforgatja a zöld gokartot, büntetést fog kapni.

- A piros gokart előzi a zöld gokartot.
- A piros gokart fél gokarttal a zöld gokart mellé ért.
- A zöld gokartnak helyet kell hagyni a piros gokart számára.
- Oldalsó ütközés esetén, ha a piros gokart félig a zöld mellé ért az összeérés előtt, akkor szabályos az előzése.
- Ha a zöld gokart leszorítja a piros gokartot, büntetést fog kapni.

- A piros gokart előzi a zöld gokartot.
- A piros gokart nem ért fél gokarttal a zöld gokart mellé.
- A zöld gokartnak nem kell helyet hagyni a piros gokart számára, követheti a saját ívét.
- Oldalsó ütközés esetén, ha a piros gokart nem ért be félig a zöld mellé az összeérés előtt, és így előzőtt, vagy kiforgatta, hátrányba hozta a zöld gokartot, büntetést fog kapni.

- A piros gokart próbálja előzni a zöld gokartot.
- Tételezzük fel a piros gokart nem ért be félig a zöld gokart mellé a kanyar bejáratánál.
- A piros gokart a kanyart két kerékkel a belső íven levágva próbál előzési helyzetbe kerülni, félig beérni a zöld gokart mellé.
- Ha a piros gokart megelőzi, vagy ütközés miatt hátrányba hozza a zöld gokartot, büntetést fog kapni.
- Az előzést minden kerékkel a pályahatárok között maradva kell megoldani. Ebben a kanyarban a pálya belső határa a rázókő belső széle. Annak legalább egy kerékkel történő elhagyása kanyarlevágásnak minősül.
- Ha a piros gokart lelassít, nem előz és nem löki meg a zöld gokartot, nem fog büntetést kapni.
- Ha a kanyar bejáratánál a piros gokart félig a zöld gokart mellé ért, és a zöld gokart szorította le a piros gokartot a belső íven a fűbe, a piros gokart nem fog büntetést kapni, a zöld kaphat az eset súlyosságától függően.

- A piros gokart próbálja előzni a zöld gokartot.
- A piros gokart látszólag fél gokarttal a zöld gokart mellé ért, a két gokart iránya azonban jelentősen eltér.
- A piros gokart előzése szabálytalan.
- A piros gokart jelentős sebességkülönbséggel érkezett be a kanyarba.
- A szabályos előzéshez a piros gokartnak úgy kell a zöld mellé érkezni félig, hogy a két gokart iránya közel párhuzamos.
- Jelentős oldalba lökés, jelentős sebességkülönbségű beesés, jelentős szögeltérés, a másikon való fékezés esetén a piros gokart büntetést fog kapni.

- A piros gokart a külső íven próbálja előzni a zöld gokartot.
- A zöld gokart helyzeti előnyben van a piros gokarttal szemben.
- A zöld gokart a saját ívén haladhat, nem kell figyelembe vennie a piros gokart mozgását mindaddig, ameddig a piros gokart teljesen a zöld gokart mellé nem ér.
- Vagyis a piros gokart első tengelyének vonala a zöld gokart első tengelyének vonala mellé kell, hogy érjen.
- Ha a piros gokartnak nem marad hely a kanyar kijáratánál, lassítani kell, hogy elkerülje az ütközést.
2. Kanyarkijárat

- A piros gokart helyzeti előnyben van a zöld gokarttal szemben.
- A piros gokart legalább fél gokarttal megelőzte a zöld gokartot.
- A kanyar a piros gokarté, szabadon választhatja meg a kanyar kijárati ívét.
- A zöld gokartnak helyet kell hagyni a piros számára, nem támaszthatja annak a hátulját.
- Ha a zöld gokartnak nem marad hely a kanyar kijáratánál, lassítania kell, hogy elkerülje az ütközést.
- Ha a zöld gokart nem lassít és lemegy a pályáról, a piros nem fog büntetést kapni.
- Ha a zöld gokart nem hagy helyet, nem lassít és ezzel hátrányba hozza, kipördíti a pirosat, a zöld gokart büntetést fog kapni.
- Ha a piros gokart előzte a zöld gokartot, és a kanyar kijáratánál a zöld gokart még több, mint fél gokarttal a piros gokart mellett maradt, a piros gokartnak figyelembe kell venni a zöld gokartot, nem szoríthatja le a pályáról.

- A zöld gokart a piros gokart mellett maradt a kanyar kijáratánál.
- A piros gokartnak helyet kell hagyni maga mellett a zöld gokart számára.
- Ha a piros gokart letereli a zöldet a pályáról, büntetést fog kapni.
- A zöld gokartnak is helyet kell hagyni maga mellett a piros gokart számára.

- A piros gokart és a zöld gokart egymás mellett halad.
- A piros gokartnak helyet kell hagyni a zöld gokart számára.
- Ha a piros gokart nem hagy helyet a pályán a zöld gokart számára, büntetést fog kapni.

- A két gokart a kanyar közepén egymás mellett haladt.
- A piros gokart nem hagyott helyet a zöld gokartnak a kanyar kijáratánál
- A piros gokart büntetést fog kapni.
- Ha a piros gokart végig előrébb volt, és a zöld gokart a pályát elhagyva ért be mellé, a piros gokart nem fog büntetést kapni.
- Ha a zöld gokart a pályán kívüli területet használva előzi meg a piros gokartot, és nem leszorítás által hagyta el a pályát, az előzése érvénytelen.
- Az előzést minden esetben a pályahatárok között kell megoldani, kövesd, hogy melyik kanyarban mi számít a pálya határának.

- Ameddig két gokart egymás mellett halad, mindkettőnek elegendő helyet kell hagyni a másik számára ahhoz, hogy mindketten a pályán maradjanak.
3. Egyenes

- A zöld gokart a piros gokart előtt halad az egyenesben.
- A zöld gokart 2 irányváltást (1 védekező irányváltást és 1 visszahelyezkedést az ideális ívre) hajthat végre az egyenes szakaszon, anélkül, hogy hozzá érne a piros gokarthoz vagy leszorítaná a pályáról.

- Ameddig a piros gokart nem ért be legalább félig a zöld gokart mellé, addig a zöld gokart van helyzeti előnyben.
- A piros gokartnak reagálnia kell a zöld gokart mozgására, nem érhet hozzá, nem támaszthatja meg, nem forgathatja ki.
- Ha a zöld gokart balra mozdul, a piros gokartnak anélkül kell követni a zöld gokart mozgását, hogy hozzáérne.
- Ha a piros gokart hátrányba hozza a zöld gokartot, például kiforgatja, a piros gokart büntetést fog kapni.
- A zöld gokart terelheti a piros gokartot, de nem szoríthatja le a pályáról.

- A piros gokart fél gokarttal a zöld gokart mellé ért.
- A piros gokartnak innentől kezdve nem kell reagálni a zöld gokart mozgására.
- A zöld gokartnak figyelembe kell venni a piros gokartot, a zöld gokart nem mehet neki a piros gokartnak, és nem terelheti le a pályáról.
- A piros gokart sem mehet neki a zöld gokartnak.
- Miindkét gokartnak helyet kell hagyni a másik számára, nem ütközhetnek és nem támaszkodhatnak össze.
- Terelés, vagyis a másik irányába való helyezkedés mindkét gokart számára megengedett, ameddig a másik reagál rá. Vagyis egyik sem mehet neki a másiknak.
- Maximum a pálya széléig lehet terelni a másikat, de a pályáról le nem.

- A piros gokart próbálja előzni a zöld gokartot.
- A piros gokart számára nincs elég hely a pálya jobb oldalán az előzés megkezdéséhez.
- A piros gokart még a zöld gokart mögött halad, amikor a piros gokart két kerékkel elhagyja a pályát.
- A piros gokart manővere szabálytalan, nem előzhet a pálya elhagyásával.

- A piros gokart próbálja előzni a zöld gokartot.
- Tételezzük fel, hogy az előzés megkezdésének pillanatában a piros gokart még nem hagyta el a pályát, hanem maradt számára elegendő hely a zöld gokart mellett ahhoz, hogy a pályán maradjon.
- Amikor a piros gokart bármekkora részben a zöld gokart mellé ért az egyenes szakaszon, a zöld gokartnak helyet kell hagyni a piros gokart számára ahhoz, hogy az a pályán maradjon.
- A zöld gokart addig helyezkedhet ki a pálya szélére, ameddig semekkora részben nem ért be mellé a piros gokart.
- Ha a piros gokart a pályán kezdte meg az előzősét, bármekkora részben beért a zöld gokart mellé, és a zöld gokart ezután terelte le a pályáról a piros gokartot, a zöld gokart büntetést fog kapni.

- A piros gokart előzte a zöld gokartot, de még nem ért teljesen elé.
- Ameddig a piros gokart nem ért a gokart teljes terjedelmével a zöld gokart elé, a piros gokart nem helyezkedhet ki a pálya jobb szélére, nem szoríthatja le a pályáról a zöld gokartot.
- Ha a zöld gokart kiforgatja a piros gokartot abból kifolyólag, hogy a piros gokart megpróbálta leszorítani a pályáról a zöldet, a zölg gokart nem fog büntetést kapni.

- A piros gokart előzte a zöld gokartot
- A piros gokart a gokartjának teljes terjedelmével a zöld gokart elé került, vagyis befejezte az előzést.
- A piros gokart kihelyezkedhet a pálya jobb szélére, ha ezzel nem szorítja le a zöld gokartot a pályáról.
3.1 Védekező manőverek száma az egyenesben


- Az elöl haladó/védekező versenyző részéről 2 irányváltás (1 védekező, 1 visszahelyezkedő az ideális ívre) megengedett az egyenes szakaszon addig, ameddig nem kezdtek meg vele szemben előzést, vagyis nem értek félig mellé.
- 2-nél több irányváltás cikázásnak minősül és büntethető.
- Amikor előzést kezdtek meg az elöl lévő versenyzővel szemben, újból változtathat az irányán.

- Tételezzük fel, hogy a zöld gokart már 2-szer váltott irányt, hogy a tőle balra lévő piros gokarttal szemben védekezzen.
- A zöld gokart akkor válthat újra irányt, ha a tőle balra lévő piros gokart félig mellé ér, vagy ha egy másik gokart, a tőle jobbra lévő piros előzést kezd meg vele szemben, azaz félig mellé ér (de az előzés megkezdése előtt nem helyezkedhet tovább).
4. Rajtolás

- A meghatározott rajtzónába érve a versenyzőknek egy sorban kell haladni, cikázás nélkül.
- Mindenkinek szorosan kell követni az előtte lévő gokartot, kerülve az ütközést.
- Az első gokartnak egyenletes, közepes sebességet kell diktálni, hirtelen fékezés és hirtelen gázadás nélkül. A többi versenyzőnek is egyenletes tempóban kell haladni hirtelen fékezés és hirtelen gázadás nélkül.
- A rajtjel megkapását követően az első versenyző elkezdhet gyorsítani, és a többieknek rá kell reagálni.
- A rajtvonal (az ábrán fehér vonal) elérése előtt mindegyik versenyzőnek tartani kell a sort.
- Bármelyik versenyző akkor bonthatja meg a sort, vagy kezdhet előzési manőverbe, amikor elhagyta a rajtvonalat.

- A piros gokart megbontotta a sort a rajtvonal elérése előtt.
- A piro gokartnak a rajtvonal eléréséig követni kell az előtte lévő gokarttal.
- A piros gokart büntetést kaphat.

- A piros gokart megbontotta a sort és előzésbe kezdett a rajtvonal elérése előtt.
- A piro gokartnak a rajtvonal eléréséig követni kell az előtte lévő gokarttal.
- A piros gokart szabálytalanul rajtolt, büntetésre számíthat.

- A piros gokart a rajtvonal átlépése után kezdett előzésbe.
- A piros gokart előzés kezdete szabályos.

- A piros gokart a rajtvonal átlépése után kezdett előzésbe.
- A piros gokart rajtolása szabályos.
- A zöld gokart (az x mellett) a rajtvonal elérése előtt kezdett előzésbe és bontotta meg a sort.
- A zöld gokart rajtja szabálytalan, büntetést kaphat.
5. Pályahatárok, Palóc Ring

- A zöld számmal jelölt bukóterek használhatóak az időmérő edzésen és a versenyen is, előzés és védekezés esetén is.
- A piros, 5-ös és a 6-os számmal jelölt bukótér nem használható előzés és védekezés esetén. Vagyis aki ide kiterel valakit, ugyanúgy lesz elbíráva, mintha a fűbe terelte volna ki.
- A piros, 7-es számmal jelölt bukótér nem használható sem időmérőn sem versenyen. Annak időmérőn, vagy előzés közbeni használata kanyarvágásnak minősül, ami büntetést von maga után.
- Az 1-es és 2-es és 4-es bukóterekben előzés esetén, amennyiben az előzött versenyző kevesebb, mint fél gokarttal került az előző mögé a külső íven, az előző versenyzőnek helyet kell hagyni az előzöttnek ahhoz, hogy a bukótérből a fű érintése nélkül vissza tudjon jönni a pályára.
Példák

- A fehérrel körberajzolt terület időmérőn és versenyen is használható, gyorskörön, előzés és védekezés esetén is.
- A fehérrel jelölt területig a jobb oldali pályahatár, amit nem túllépve kell megoldani az előzést, a pálya jobb szélét határoló fehér vonal.

Bár a szabályok sok esetet lefednek, a tapasztalatok azt mutatják, hogy mégis történhetnek olyan esetek a pályán, amiket nem fed le teljesen a szabályzat, illetve amely eseteknél más szempontokat is figyelembe kell venni. Ezek az esetek összetettebbek, esetleg több versenyző érintett bennük egyidőben, és más elbírálás alá kerülhetnek, figyelembe véve, hogy egy adott esetben valóban előzési helyzetbe került-e a versenyző, megvolt-e a kellő hely az előzéshez, volt-e értelme belemenni egy adott szituációba.

 
 
							 
							 
							
Pingback: Palóc Ring SWS bajnokság 09.20 időterv, pályavariáció – Gokartedzés